Řídit školní jídelnu není jednoduché

Ing. Vladimír Bureš

Školní jídelna je poměrně složitý výrobní provoz. Při podrobnějším zkoumání najdeme v takové běžné školní jídelně s doplňkovou činností stejné skupiny prací, jako v každé jiné výrobní firmě. Je tam plánování, nákup, výroba, expedice, obchod, marketing, pokladna, údržba, správa majetku a na jídelnách v právní subjektivitě také účetnictví, mzdy, BOZP, daně a právo. A na běžné jídelně je na řízení a veškerou administrativu jeden, maximálně dva zaměstnanci. Je vůbec možné takový provoz uřídit v běžné pracovní době?

Možné to je, ale jednoduché určitě ne. Vedoucí jídelny se potýká s nedostatkem financí, se zastaralým zařízením a neustálými opravami, s nereálnými požadavky strávníků, rodičů a učitelů. Přitom se musí starat o zaměstnance, sledovat hygienu, zvyšovat kvalitu stravy. To je velký nápor. Pokud ho má vedoucí jídelny dobře zvládnout, musí být na to správně odborně a manažersky připravena. Odborné vzdělání většinou vedoucí jídelen získaly studiem a odbornou praxí, i když i zde jsou potíže především s tím, že ředitelé nechtějí vedoucí jídelen na další odborné vzdělávání posílat. S manažerským vzděláním to je podstatně horší. Na středních školách se management v minulosti vůbec neučil. A ředitelé  škol někdy zastávají názor, že vedoucí jídelny žádné manažerské vzdělání nepotřebují.  V praxi to ale bývá jinak. Pokud jsou řídící pracovníci na všech úrovních v oblasti řízení vzdělaní, má to pozitivní vliv na celou organizaci. Řediteli se škola snáze řídí. Všechny týmy pracují efektivněji. Úkoly jsou plněny správně a včas. Nedochází tak často k nedorozuměním, hádkám a zklamáním.

Z  vlastní zkušenosti vím, jak je řízení důležité. Také vím, jak fungovala firma VIS přibližně třináct let s laickým intuitivním řízením bez profesionálních manažerských dovedností, a jak se situace změnila, když jsme se začali systematicky v managementu vzdělávat. Proto se snažím získané zkušenosti předávat dál našim zákazníkům na týdenních kurzech  "Manažerské minimum vedoucí a ředitelky školní jídelny" (odkaz), které se konají vždy na konci letních prázdnin. V tomto článku se pokusím ukázat na konkrétních příkladech, jak takové konkrétní a velmi jednoduché manažerské dovednosti mohou změnit vedoucí školní jídelny život.

Nedostatek času
S tím se čas od času potýká téměř každý. Vše se na nás valí, nestíháme, nevíme, co udělat dřív. Pracujeme přesčas, trpí celá rodina, odnáší to naše zdraví. Základní preventivní rada zní: Dělejte jen to, co je pro vás opravdu důležité. A jak to poznáte? Jednoduše. Před zahájením každé činnosti se ptejte: Co se stane, když toto neudělám? Pokud si odpovíte "nic hrozného, bez významných potíží to přežiju", tak jste právě odhalili nedůležitou činnost, kterou nemusíte dělat. Zkuste to a uvidíte. Důležité je pro Vás jen to, co když uděláte, bude to mít do budoucna pro vás významný pozitivní vliv. Důležité je i to, co když neuděláte, může dojít k významné ztrátě nebo škodě. A těch opravdu důležitých věcí zas tak moc není. Pro každého bude důležité něco trochu jiného. K důležitým věcem zpravidla patří vzdělávání, čas na blízké lidi, čas na sebe sama a v práci je určitě důležité zajistit běžný provoz, hygienu, bezpečnost práce a také čas na vaše podřízené.

Další důležitá rada: Nemusíte všechno dělat sami. I některé důležité věci můžete delegovat na někoho jiného - v rodině i v práci. A pak je mnoho drobných rad, jejichž uplatňováním budete stále získávat cenné drobné minuty k dobru. Víte například, jak rychle a přitom bez sporu či negativních pocitů ukončit neočekávanou návštěvu v kanceláři? Rychle vstaňte, jděte příchozímu naproti a mile ho přivítejte. Hned v úvodu mu řekněte, že za tři minuty odcházíte (musíte dělat něco jiného) a zeptejte se, co potřebuje. Zásadně stůjte! Žádné posaďte se, kafíčko ... Pokud věc nejde vyřídit do tří minut, omluvte se a nabídněte, že za dotyčným zajdete sami jindy.

A když jdete někam vy a chcete, aby bylo jednání krátké, je to podobné. Hned v úvodu řekněte, proč jste přišli a kolik máte času. Nesedejte si, řešte věc ve stoje (ve stoje se dají dělat i porady - jsou pak výrazně kratší). Řiďte rozhovor a držte se tématu. A jakmile jste dohodnuti, hned se mile rozlučte poděkujte a rychle odejděte. Vždy když jdete jednat Vy ke kolegovi, je pro vás odchod mnohem jednodušší - tak toho využívejte.

Jsou to komplikované, složité rady? Ne, jde o velmi jednoduché věci, které lze začít postupně dělat hned od druhého dne po školení. A podobných jednoduchých rad zazní na školení desítky.

Manažerské minimum
Na školení manažerského minima se postupně proberou témata řízení času, jednání s lidmi, dosahování cílů, organizace školní jídelny, jednání šéfa. Dojde i na ekonomická témata - jak rozumět účetním výkazům, jak si rychle zkontrolovat stav jídelny, jak rozvíjet doplňkovou činnost, atd. Vyzkoušejte si rady z tohoto článku a přesvědčte se, jak vám pomohou zjednodušit a zpříjemnit váš život. Pokud zaznamenáte zlepšení, určitě se na školení přihlaste. Váš čas a peníze se vám mnohonásobně vrátí. Na školení si utvrdíte a oživíte vaše současné znalosti a dovednosti a dozvíte se i desítky nových praktických rad. A někdy jen několik z nich vám pomůže zásadním způsobem zlepšit vaše postavení, vztahy, plat, spokojenost v rodině. A to za to určitě stojí.

Na manažerské školení se můžete přihlásit zde.

Řídit školní jídelnu není jednoduché

Ing. Vladimír Bureš

Školní jídelna je poměrně složitý výrobní provoz. Při podrobnějším zkoumání najdeme v takové běžné školní jídelně s doplňkovou činností stejné skupiny prací, jako v každé jiné výrobní firmě. Je tam plánování, nákup, výroba, expedice, obchod, marketing, pokladna, údržba, správa majetku a na jídelnách v právní subjektivitě také účetnictví, mzdy, BOZP, daně a právo. A na běžné jídelně je na řízení a veškerou administrativu jeden, maximálně dva zaměstnanci. Je vůbec možné takový provoz uřídit v běžné pracovní době?

Možné to je, ale jednoduché určitě ne. Vedoucí jídelny se potýká s nedostatkem financí, se zastaralým zařízením a neustálými opravami, s nereálnými požadavky strávníků, rodičů a učitelů. Přitom se musí starat o zaměstnance, sledovat hygienu, zvyšovat kvalitu stravy. To je velký nápor. Pokud ho má vedoucí jídelny dobře zvládnout, musí být na to správně odborně a manažersky připravena. Odborné vzdělání většinou vedoucí jídelen získaly studiem a odbornou praxí, i když i zde jsou potíže především s tím, že ředitelé nechtějí vedoucí jídelen na další odborné vzdělávání posílat. S manažerským vzděláním to je podstatně horší. Na středních školách se management v minulosti vůbec neučil. A ředitelé  škol někdy zastávají názor, že vedoucí jídelny žádné manažerské vzdělání nepotřebují.  V praxi to ale bývá jinak. Pokud jsou řídící pracovníci na všech úrovních v oblasti řízení vzdělaní, má to pozitivní vliv na celou organizaci. Řediteli se škola snáze řídí. Všechny týmy pracují efektivněji. Úkoly jsou plněny správně a včas. Nedochází tak často k nedorozuměním, hádkám a zklamáním.

Z  vlastní zkušenosti vím, jak je řízení důležité. Také vím, jak fungovala firma VIS přibližně třináct let s laickým intuitivním řízením bez profesionálních manažerských dovedností, a jak se situace změnila, když jsme se začali systematicky v managementu vzdělávat. Proto se snažím získané zkušenosti předávat dál našim zákazníkům na týdenních kurzech  "Manažerské minimum vedoucí a ředitelky školní jídelny" (odkaz), které se konají vždy na konci letních prázdnin. V tomto článku se pokusím ukázat na konkrétních příkladech, jak takové konkrétní a velmi jednoduché manažerské dovednosti mohou změnit vedoucí školní jídelny život.

Nedostatek času
S tím se čas od času potýká téměř každý. Vše se na nás valí, nestíháme, nevíme, co udělat dřív. Pracujeme přesčas, trpí celá rodina, odnáší to naše zdraví. Základní preventivní rada zní: Dělejte jen to, co je pro vás opravdu důležité. A jak to poznáte? Jednoduše. Před zahájením každé činnosti se ptejte: Co se stane, když toto neudělám? Pokud si odpovíte "nic hrozného, bez významných potíží to přežiju", tak jste právě odhalili nedůležitou činnost, kterou nemusíte dělat. Zkuste to a uvidíte. Důležité je pro Vás jen to, co když uděláte, bude to mít do budoucna pro vás významný pozitivní vliv. Důležité je i to, co když neuděláte, může dojít k významné ztrátě nebo škodě. A těch opravdu důležitých věcí zas tak moc není. Pro každého bude důležité něco trochu jiného. K důležitým věcem zpravidla patří vzdělávání, čas na blízké lidi, čas na sebe sama a v práci je určitě důležité zajistit běžný provoz, hygienu, bezpečnost práce a také čas na vaše podřízené.

Další důležitá rada: Nemusíte všechno dělat sami. I některé důležité věci můžete delegovat na někoho jiného - v rodině i v práci. A pak je mnoho drobných rad, jejichž uplatňováním budete stále získávat cenné drobné minuty k dobru. Víte například, jak rychle a přitom bez sporu či negativních pocitů ukončit neočekávanou návštěvu v kanceláři? Rychle vstaňte, jděte příchozímu naproti a mile ho přivítejte. Hned v úvodu mu řekněte, že za tři minuty odcházíte (musíte dělat něco jiného) a zeptejte se, co potřebuje. Zásadně stůjte! Žádné posaďte se, kafíčko ... Pokud věc nejde vyřídit do tří minut, omluvte se a nabídněte, že za dotyčným zajdete sami jindy.

A když jdete někam vy a chcete, aby bylo jednání krátké, je to podobné. Hned v úvodu řekněte, proč jste přišli a kolik máte času. Nesedejte si, řešte věc ve stoje (ve stoje se dají dělat i porady - jsou pak výrazně kratší). Řiďte rozhovor a držte se tématu. A jakmile jste dohodnuti, hned se mile rozlučte poděkujte a rychle odejděte. Vždy když jdete jednat Vy ke kolegovi, je pro vás odchod mnohem jednodušší - tak toho využívejte.

Jsou to komplikované, složité rady? Ne, jde o velmi jednoduché věci, které lze začít postupně dělat hned od druhého dne po školení. A podobných jednoduchých rad zazní na školení desítky.

Manažerské minimum
Na školení manažerského minima se postupně proberou témata řízení času, jednání s lidmi, dosahování cílů, organizace školní jídelny, jednání šéfa. Dojde i na ekonomická témata - jak rozumět účetním výkazům, jak si rychle zkontrolovat stav jídelny, jak rozvíjet doplňkovou činnost, atd. Vyzkoušejte si rady z tohoto článku a přesvědčte se, jak vám pomohou zjednodušit a zpříjemnit váš život. Pokud zaznamenáte zlepšení, určitě se na školení přihlaste. Váš čas a peníze se vám mnohonásobně vrátí. Na školení si utvrdíte a oživíte vaše současné znalosti a dovednosti a dozvíte se i desítky nových praktických rad. A někdy jen několik z nich vám pomůže zásadním způsobem zlepšit vaše postavení, vztahy, plat, spokojenost v rodině. A to za to určitě stojí.

Na manažerské školení se můžete přihlásit zde.

Řídit školní jídelnu není jednoduché

Ing. Vladimír Bureš

Školní jídelna je poměrně složitý výrobní provoz. Při podrobnějším zkoumání najdeme v takové běžné školní jídelně s doplňkovou činností stejné skupiny prací, jako v každé jiné výrobní firmě. Je tam plánování, nákup, výroba, expedice, obchod, marketing, pokladna, údržba, správa majetku a na jídelnách v právní subjektivitě také účetnictví, mzdy, BOZP, daně a právo. A na běžné jídelně je na řízení a veškerou administrativu jeden, maximálně dva zaměstnanci. Je vůbec možné takový provoz uřídit v běžné pracovní době?

Možné to je, ale jednoduché určitě ne. Vedoucí jídelny se potýká s nedostatkem financí, se zastaralým zařízením a neustálými opravami, s nereálnými požadavky strávníků, rodičů a učitelů. Přitom se musí starat o zaměstnance, sledovat hygienu, zvyšovat kvalitu stravy. To je velký nápor. Pokud ho má vedoucí jídelny dobře zvládnout, musí být na to správně odborně a manažersky připravena. Odborné vzdělání většinou vedoucí jídelen získaly studiem a odbornou praxí, i když i zde jsou potíže především s tím, že ředitelé nechtějí vedoucí jídelen na další odborné vzdělávání posílat. S manažerským vzděláním to je podstatně horší. Na středních školách se management v minulosti vůbec neučil. A ředitelé  škol někdy zastávají názor, že vedoucí jídelny žádné manažerské vzdělání nepotřebují.  V praxi to ale bývá jinak. Pokud jsou řídící pracovníci na všech úrovních v oblasti řízení vzdělaní, má to pozitivní vliv na celou organizaci. Řediteli se škola snáze řídí. Všechny týmy pracují efektivněji. Úkoly jsou plněny správně a včas. Nedochází tak často k nedorozuměním, hádkám a zklamáním.

Z  vlastní zkušenosti vím, jak je řízení důležité. Také vím, jak fungovala firma VIS přibližně třináct let s laickým intuitivním řízením bez profesionálních manažerských dovedností, a jak se situace změnila, když jsme se začali systematicky v managementu vzdělávat. Proto se snažím získané zkušenosti předávat dál našim zákazníkům na týdenních kurzech  "Manažerské minimum vedoucí a ředitelky školní jídelny" (odkaz), které se konají vždy na konci letních prázdnin. V tomto článku se pokusím ukázat na konkrétních příkladech, jak takové konkrétní a velmi jednoduché manažerské dovednosti mohou změnit vedoucí školní jídelny život.

Nedostatek času
S tím se čas od času potýká téměř každý. Vše se na nás valí, nestíháme, nevíme, co udělat dřív. Pracujeme přesčas, trpí celá rodina, odnáší to naše zdraví. Základní preventivní rada zní: Dělejte jen to, co je pro vás opravdu důležité. A jak to poznáte? Jednoduše. Před zahájením každé činnosti se ptejte: Co se stane, když toto neudělám? Pokud si odpovíte "nic hrozného, bez významných potíží to přežiju", tak jste právě odhalili nedůležitou činnost, kterou nemusíte dělat. Zkuste to a uvidíte. Důležité je pro Vás jen to, co když uděláte, bude to mít do budoucna pro vás významný pozitivní vliv. Důležité je i to, co když neuděláte, může dojít k významné ztrátě nebo škodě. A těch opravdu důležitých věcí zas tak moc není. Pro každého bude důležité něco trochu jiného. K důležitým věcem zpravidla patří vzdělávání, čas na blízké lidi, čas na sebe sama a v práci je určitě důležité zajistit běžný provoz, hygienu, bezpečnost práce a také čas na vaše podřízené.

Další důležitá rada: Nemusíte všechno dělat sami. I některé důležité věci můžete delegovat na někoho jiného - v rodině i v práci. A pak je mnoho drobných rad, jejichž uplatňováním budete stále získávat cenné drobné minuty k dobru. Víte například, jak rychle a přitom bez sporu či negativních pocitů ukončit neočekávanou návštěvu v kanceláři? Rychle vstaňte, jděte příchozímu naproti a mile ho přivítejte. Hned v úvodu mu řekněte, že za tři minuty odcházíte (musíte dělat něco jiného) a zeptejte se, co potřebuje. Zásadně stůjte! Žádné posaďte se, kafíčko ... Pokud věc nejde vyřídit do tří minut, omluvte se a nabídněte, že za dotyčným zajdete sami jindy.

A když jdete někam vy a chcete, aby bylo jednání krátké, je to podobné. Hned v úvodu řekněte, proč jste přišli a kolik máte času. Nesedejte si, řešte věc ve stoje (ve stoje se dají dělat i porady - jsou pak výrazně kratší). Řiďte rozhovor a držte se tématu. A jakmile jste dohodnuti, hned se mile rozlučte poděkujte a rychle odejděte. Vždy když jdete jednat Vy ke kolegovi, je pro vás odchod mnohem jednodušší - tak toho využívejte.

Jsou to komplikované, složité rady? Ne, jde o velmi jednoduché věci, které lze začít postupně dělat hned od druhého dne po školení. A podobných jednoduchých rad zazní na školení desítky.

Manažerské minimum
Na školení manažerského minima se postupně proberou témata řízení času, jednání s lidmi, dosahování cílů, organizace školní jídelny, jednání šéfa. Dojde i na ekonomická témata - jak rozumět účetním výkazům, jak si rychle zkontrolovat stav jídelny, jak rozvíjet doplňkovou činnost, atd. Vyzkoušejte si rady z tohoto článku a přesvědčte se, jak vám pomohou zjednodušit a zpříjemnit váš život. Pokud zaznamenáte zlepšení, určitě se na školení přihlaste. Váš čas a peníze se vám mnohonásobně vrátí. Na školení si utvrdíte a oživíte vaše současné znalosti a dovednosti a dozvíte se i desítky nových praktických rad. A někdy jen několik z nich vám pomůže zásadním způsobem zlepšit vaše postavení, vztahy, plat, spokojenost v rodině. A to za to určitě stojí.

Na manažerské školení se můžete přihlásit zde.

Řídit školní jídelnu není jednoduché

Ing. Vladimír Bureš

Školní jídelna je poměrně složitý výrobní provoz. Při podrobnějším zkoumání najdeme v takové běžné školní jídelně s doplňkovou činností stejné skupiny prací, jako v každé jiné výrobní firmě. Je tam plánování, nákup, výroba, expedice, obchod, marketing, pokladna, údržba, správa majetku a na jídelnách v právní subjektivitě také účetnictví, mzdy, BOZP, daně a právo. A na běžné jídelně je na řízení a veškerou administrativu jeden, maximálně dva zaměstnanci. Je vůbec možné takový provoz uřídit v běžné pracovní době?

Možné to je, ale jednoduché určitě ne. Vedoucí jídelny se potýká s nedostatkem financí, se zastaralým zařízením a neustálými opravami, s nereálnými požadavky strávníků, rodičů a učitelů. Přitom se musí starat o zaměstnance, sledovat hygienu, zvyšovat kvalitu stravy. To je velký nápor. Pokud ho má vedoucí jídelny dobře zvládnout, musí být na to správně odborně a manažersky připravena. Odborné vzdělání většinou vedoucí jídelen získaly studiem a odbornou praxí, i když i zde jsou potíže především s tím, že ředitelé nechtějí vedoucí jídelen na další odborné vzdělávání posílat. S manažerským vzděláním to je podstatně horší. Na středních školách se management v minulosti vůbec neučil. A ředitelé  škol někdy zastávají názor, že vedoucí jídelny žádné manažerské vzdělání nepotřebují.  V praxi to ale bývá jinak. Pokud jsou řídící pracovníci na všech úrovních v oblasti řízení vzdělaní, má to pozitivní vliv na celou organizaci. Řediteli se škola snáze řídí. Všechny týmy pracují efektivněji. Úkoly jsou plněny správně a včas. Nedochází tak často k nedorozuměním, hádkám a zklamáním.

Z  vlastní zkušenosti vím, jak je řízení důležité. Také vím, jak fungovala firma VIS přibližně třináct let s laickým intuitivním řízením bez profesionálních manažerských dovedností, a jak se situace změnila, když jsme se začali systematicky v managementu vzdělávat. Proto se snažím získané zkušenosti předávat dál našim zákazníkům na týdenních kurzech  "Manažerské minimum vedoucí a ředitelky školní jídelny" (odkaz), které se konají vždy na konci letních prázdnin. V tomto článku se pokusím ukázat na konkrétních příkladech, jak takové konkrétní a velmi jednoduché manažerské dovednosti mohou změnit vedoucí školní jídelny život.

Nedostatek času
S tím se čas od času potýká téměř každý. Vše se na nás valí, nestíháme, nevíme, co udělat dřív. Pracujeme přesčas, trpí celá rodina, odnáší to naše zdraví. Základní preventivní rada zní: Dělejte jen to, co je pro vás opravdu důležité. A jak to poznáte? Jednoduše. Před zahájením každé činnosti se ptejte: Co se stane, když toto neudělám? Pokud si odpovíte "nic hrozného, bez významných potíží to přežiju", tak jste právě odhalili nedůležitou činnost, kterou nemusíte dělat. Zkuste to a uvidíte. Důležité je pro Vás jen to, co když uděláte, bude to mít do budoucna pro vás významný pozitivní vliv. Důležité je i to, co když neuděláte, může dojít k významné ztrátě nebo škodě. A těch opravdu důležitých věcí zas tak moc není. Pro každého bude důležité něco trochu jiného. K důležitým věcem zpravidla patří vzdělávání, čas na blízké lidi, čas na sebe sama a v práci je určitě důležité zajistit běžný provoz, hygienu, bezpečnost práce a také čas na vaše podřízené.

Další důležitá rada: Nemusíte všechno dělat sami. I některé důležité věci můžete delegovat na někoho jiného - v rodině i v práci. A pak je mnoho drobných rad, jejichž uplatňováním budete stále získávat cenné drobné minuty k dobru. Víte například, jak rychle a přitom bez sporu či negativních pocitů ukončit neočekávanou návštěvu v kanceláři? Rychle vstaňte, jděte příchozímu naproti a mile ho přivítejte. Hned v úvodu mu řekněte, že za tři minuty odcházíte (musíte dělat něco jiného) a zeptejte se, co potřebuje. Zásadně stůjte! Žádné posaďte se, kafíčko ... Pokud věc nejde vyřídit do tří minut, omluvte se a nabídněte, že za dotyčným zajdete sami jindy.

A když jdete někam vy a chcete, aby bylo jednání krátké, je to podobné. Hned v úvodu řekněte, proč jste přišli a kolik máte času. Nesedejte si, řešte věc ve stoje (ve stoje se dají dělat i porady - jsou pak výrazně kratší). Řiďte rozhovor a držte se tématu. A jakmile jste dohodnuti, hned se mile rozlučte poděkujte a rychle odejděte. Vždy když jdete jednat Vy ke kolegovi, je pro vás odchod mnohem jednodušší - tak toho využívejte.

Jsou to komplikované, složité rady? Ne, jde o velmi jednoduché věci, které lze začít postupně dělat hned od druhého dne po školení. A podobných jednoduchých rad zazní na školení desítky.

Manažerské minimum
Na školení manažerského minima se postupně proberou témata řízení času, jednání s lidmi, dosahování cílů, organizace školní jídelny, jednání šéfa. Dojde i na ekonomická témata - jak rozumět účetním výkazům, jak si rychle zkontrolovat stav jídelny, jak rozvíjet doplňkovou činnost, atd. Vyzkoušejte si rady z tohoto článku a přesvědčte se, jak vám pomohou zjednodušit a zpříjemnit váš život. Pokud zaznamenáte zlepšení, určitě se na školení přihlaste. Váš čas a peníze se vám mnohonásobně vrátí. Na školení si utvrdíte a oživíte vaše současné znalosti a dovednosti a dozvíte se i desítky nových praktických rad. A někdy jen několik z nich vám pomůže zásadním způsobem zlepšit vaše postavení, vztahy, plat, spokojenost v rodině. A to za to určitě stojí.

Na manažerské školení se můžete přihlásit zde.