Kdy, jak často a o kolik zdražovat školní obědy
Při diskusích s vedoucími školních jídelen se poměrně často setkávám s velkými obavami ze zdražování:
- Rodiče nám budou nadávat!
- Ubydou nám strávníci!
- Ředitel nebo starosta chce co nejnižší ceny, jak mu to vysvětlím?
Ty obavy jsou oprávněné
Ano, kdykoliv zdražíme, tak nám to patrně několik rodičů vyčte. Jistě i nějakého strávníka ovlivníme k ukončení školního stravování. A i svému šéfovi, řediteli, starostovi budeme muset naše rozhodnutí vysvětlovat. Takže musíme být na tyto problémy připraveni a musíme je umět zvládat. Ale je třeba si položit ještě další důležité otázky:
- Máme vůbec možnost dlouhodobě nezdražovat?
- Co se stane, když zdražení odložíme až tam, kam to jen trochu půjde?
Máme možnost nezdražovat?
Krátkodobě ano, dlouhodobě rozhodně ne. Inflace působí neúprosně. Ceny všude kolem stoupají. I požadavky strávníků na kvalitu se zvyšují. Je naprosto jasné, že za těchto podmínek někdy prostě zdražit musíme.
Co způsobí dlouhodobé odkládání zdražování?
- Nutí nás to nakupovat stále levnější, tedy méně kvalitní potraviny.
- Musíme zmenšovat porce.
- Vybíráme stále levnější jídla (méně často zařazujeme nákladnější receptury).
- Zákazníci si stále více uvědomují postupně se snižující kvalitu stravování.
- Někteří strávníci nám odcházejí.
A co se stane, když potom po dlouhé době zdražíme?
- Musíme zdražit o velkou částku, protože jsme už dlouho nezdražovali.
- Zákazníci utrpí šok. Na zdražování nebyli zvyklí.
- Zákazníci se oprávněně naštvou: Neustále nám zhoršují kvalitu stravování a teď si ještě dovolí takto radikálně zdražit!
- Další strávníci odejdou (a ti, kteří odešli dříve, se nevrátí).
Tudy cesta nevede
Je zřejmé, že odkládání zdražování nemůže přinést dobrý výsledek. Zdražovat musíme. A když musíme, tak jde jen o to, jak šetrně a takticky to provedeme.
Jak často?
Doporučujeme zdražovat 1-2 x ročně. Při nízké inflaci jistě bude stačit jednou ročně. Při vysoké inflaci a nebo po delší době bez zdražení lze zdražit i dvakrát. Vynechat v jednom roce zdražení je vhodné pouze v případě, že je cena už naprosto dostatečná pro kvalitu, jakou strávníci očekávají.
O kolik?
Vždy nejméně o 1 Kč. V dnešní době jistě nechceme účtovat stravu na desetníky. A nejvíce o 10%, raději ale méně. Zdražení o 1-3 Kč většina zákazníků pochopí a snadno přijme. Vždyť takové zdražování znají z obchodů. Některým se to nebude líbit, třeba si i postěžují, ale přimou to. Pokud potřebujeme zdražit více, pak je dobré to rozdělit na dvě zdražení ročně. A také je třeba nechat strávníkům pocítit zvýšenou kvalitu po takovém výrazném zdražení.
Kdy?
- Z praktického hlediska jsou nejvhodnější dva termíny v roce:
- K prvnímu září. Je to začátek nového školního roku. Více věcí je nových. Zákazníci se změnami počítají.
- K prvnímu lednu. Je to nový rok. I zde jsou změny očekávány. Při zdražování jednou ročně v tomto termínu máme i trochu jednodušší účetní kontroly v průběhu celého roku, protože po celý účetní rok máme jednu cenu.
Jak lze omezit negativní důsledky zdražování:
- Pravidelně komunikujte se zákazníky i s nadřízenými o vašich záměrech.
- Pravidelně si zjišťujte spokojenost zákazníků i jejich přání.
- Zajistěte, že vaši zákazníci vnímají vaši jídelnu jako nadprůměrnou nebo špičkovou.
- Při výběru z více jídel mohou být některá jídla za nižší cenu (a je třeba pro tato jídla samostatně sledovat finanční bilanci).
Závěr
Vše výše uvedené platí pro zdražování cen jídel v hlavní činnosti, kde jde pouze o cenu potravin.
Stejně to platí pro stravování cizích strávníků, kteří musí v plném rozsahu uhradit i mzdovou a věcnou režii. U cizích strávníků je to ještě důležitější ze dvou důvodů. Jednak platí plnou cenu, a proto jsou ke zdražování citlivější.
A také v doplňkové činnosti nesmíte vařit se ztrátou - dopouštěli byste se porušení rozpočtové kázně. Proto je nutné mít správně provedenou kalkulaci nákladů na jedno jídlo.
Doporučujeme si každý rok takovou kalkulaci provést. S výhodou k tomu můžete využít nástroj na kalkulace cen jídel Kačka. Taková dobře provedená kalkulace je také významným pomocníkem pro jednání se starostou nebo s naštvaným strávníkem.